Trečiadienį Vyriausybė pritarė Saugaus eismo automobilių keliais ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymų pakeitimams, kurie padės sustiprinti transporto priemonių taršos kontrolę kelyje, sumažinti neigiamą kelių transporto poveikį aplinkai ir sveikatai. Numatoma, kad minėti pakeitimai įsigalios 2024 m. sausio 1 d.
Įstatymų projektus Aplinkos ministerija parengė bendradarbiaujant su Susisiekimo ministerija, Lietuvos transporto saugos administracija ir policija.
Įsigaliojus minėtų įstatymų pakeitimams Aplinkos apsaugos departamento ir Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnams bus suteikti papildomi įgaliojimai riboti taršos reikalavimų neatitinkančių lengvųjų automobilių, autobusų, krovininių automobilių (M1, M2, M3, N1, N2, N3 klasių) dalyvavimą eisme.
Pakeitus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, bus sudarytos teisinės sąlygos Lietuvos transporto saugos administracijai į sąrašą trūkumų, kuriuos nustačius panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas, įrašyti ir transporto priemonių taršos reikalavimų pažeidimus.
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai turės teisę savarankiškai, nedalyvaujant Aplinkos apsaugos agentūros specialistams ir policijos pareigūnams, stabdyti keliuose nurodytų klasiųtransporto priemones ir tikrinti, ar į aplinką išmetamų teršalų kiekiai ir kiti taršos parametrai atitinka reikalavimus, o, kai neatitinka, panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą dabar galiojančia Lietuvos transporto saugos administracijos nustatyta tvarka.
Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai galės papildomai stabdyti M1 ir N1 klasių (lengvąsias keleivines ir lengvąsias krovinines) transporto priemones, tikrinti jų į aplinką išmetamų teršalų atitiktį reikalavimams ir, kai neatitinka, panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą.
Lengvoji keleivinė transporto priemonė – tai transporto priemonė keleiviams vežti, turinti ne daugiau kaip 8 sėdimas vietas keleiviams ir 1 sėdimą vietą vairuotojui. Lengvoji krovininė transporto priemonė skirta kroviniams vežti, kurios techniškai leistina pakrautos transporto priemonės (bendroji) masė ne didesnė kaip 3,5 t.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, 2022 m. apie 50 proc. kelių transporto priemonių iš pirmo karto nepraėjo privalomosios techninės apžiūros. Apie 10 proc. iš apžiūrai pateiktų 777,3 tūkst M1 ir N1klasių transporto priemonių nepraėjo techninės apžiūros iš pirmo karto dėl taršos reikalavimų neatitikimo – nustatytas per didelis dūmingumas ar anglies monoksido kiekis, eksploatacinių skysčių nuotėkis. Tai reiškia, kad 2022 m. galimai viešajame eisme dalyvavo apie 78 tūkst. taršos reikalavimų neatitinkančių lengvųjų keleivinių ir lengvųjų krovininių transporto priemonių.
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pakeitimams dar turės pritarti Seimas.